XLII Kongres Międzynarodowej Federacji Pueri Cantores – Barcelona 11-15.07.2018

Hasłem Kongresu były słowa Jezusa: Vos estis lux mundi – Wy jesteście światłem świata (Mt 5,13-16)

Wyjazd nastąpił w  nocy 7/8 lipca, aby na wczesne popołudnie przybyć do Biberach w Niemczech. Tam przyjął nas chór chłopięcy zrzeszony w Pueri Cantores, który gościł w Limanowej trzy lata temu. Chłopcy zostali oprowadzeni po miasteczku a wieczorem uczestniczyli w mszy świętej i dali koncert
w miejscowym kościele pw. św. Marcina.

Bardzo krótki nocleg i o 2.00 wyruszyli do Sanktuarium  w Lourdes. Tam brali udział w procesji ze światłami, prowadząc kilka razy, dla wielotysięcznego tłumu, modlitwę różańcową do mikrofonu oraz śpiewy pomiędzy dziesiątkami różańca. Nazajutrz o 6.00 chór uczestniczył w mszy św. dla Polaków
w Grocie Massabielskiej, która jeszcze kilka tygodni temu zalana była przez rzekę Gave. Chłopcy śpiewając u stóp figury Matki Boskiej, mogli zanieść problemy swoje i swoich bliskich. Po mszy wszyscy zaopatrzyli się w wodę z cudownego źródła, szybko zwiedzili bazyliki i nastąpił kolejny etap podróży.

Tym razem region kurortów, słońca i morza – Costa Brava, miasto Lloret de Mar. Po zakwaterowaniu
i posiłku (tu niektórzy po raz pierwszy próbowali kalmarów), z największą radością  chłopcy wkroczyli na plażę. Pod czujnym okiem Pani Basi Janczy i pozostałych opiekunów żywiołowo korzystali z przyjemnego ciepłego morza. Dosyć trudno było potem zasnąć, gdyż właśnie trwał mecz Francja – Belgia
i przedstawiciele obydwu nacji do wczesnych godzin porannych świętowali zwycięstwo/porażkę.  Natomiast my o godzinie 7.30, na dachu hotelu, pieśnią „Kiedy ranne wstają zorze” rozpoczęliśmy  mszę świętą sprawowaną przez Ks. Stanisława Wojcieszaka. Innym nietypowym miejscem, które posłużyło do uczestnictwa w mszy św. była zacieniona weranda hostelu w Barcelonie. „Idźcie i głoście….”

Przed południem tego samego dnia wjechaliśmy do Barcelony, stolicy Katalonii.
W ciągu pięciu dni pobytu, z okien autokaru zobaczyliśmy najważniejsze obiekty miasta, w tym budynki projektowane przez Antoniego Gaudiego, stadion Camp Nou oraz przespacerowaliśmy się po parku Güel. Na wzgórzu Montjuic obejrzeliśmy obiekty olimpijskie a także słynne tańczące fontanny (ale to już w towarzystwie pozostałych 3765 Pueri Cantores), zrobiliśmy drobne zakupy na najsłynniejszej ulicy Barcelony La Rambli, odwiedziliśmy port oraz ponownie plażę z parzącym stopy piaskiem. Nocowaliśmy na wzgórzu królującym nad miastem, w urokliwym hostelu z arabskimi motywami zdobniczymi.

Nasz udział w Kongresie Międzynarodowej Federacji Pueri Cantores był okazją do wspólnych spotkań
i modlitwy z 3765 uczestnikami zrzeszonymi w 101 chórach, z 14 federacji, mówiących 9 językami. Poza inauguracją, mszą dla chórów polskich w kościele św. Józefa Oriol, nasz zespół uczestniczył w koncercie w miasteczku La Garriga. Koncert,  poprzedzony zwiedzaniem i sympatycznymi konkursami, zaszczycili swą obecnością byli prezydenci Międzynarodowej Federacji Pueri Cantores: Josep M. Torrents
(La Garriga to jego rodzinne miasto), Ks. Robert Tyrała, przyjaciel naszego chóru oraz Prezydent Katalońskiej Federacji Pueri Cantores (głównego organizatora kongresu), Bernat Cabré i Cercós. Skupieni chórzyści zostali nagrodzeni gromkimi i długimi oklaskami. Poza naszym zespołem śpiewały: Singschule Koblenz (Niemcy), CHOEUR DE GARCONS DE MULHOUSE (Francja) oraz gospodarze: ESCOLANIA PARROQUIAL ST ESTEVE DE LA GARRIGA (Katalonia). Zespolone chóry wykonały wspólnie hymn kongresu oraz Ave verum C. Saint Saënsa.

Piątek 13 lipca, po wspólnej próbie przed Mszą kończącą kongres, wszystkie chóry udały się do klasztoru benedyktyńskiego w masywie Montserrat, gdzie nad głównym ołtarzem króluje Czarna Madonna, zwana „Czarnulką” . Tam cała Federacja, zgodnie ze swoim charyzmatem, wzniosła modły o pokój i Boże błogosławieństwo.

Sobota i niedziela upłynęły nam w niezwykłej świątyni Sagrada Familia, którą mogliśmy najpierw zwiedzić  z przewodnikiem, uczestniczyć w koncercie galowym oraz w mszy kończącej kongres. Podczas mszy nasz chórzysta Szymon Fiejtek czytał wezwanie w modlitwie wiernych w języku polskim, reprezentując tym samym całą naszą rodzimą Federację.

W drodze powrotnej zwiedziliśmy Wenecję, gdzie w bazylice św. Marka śpiewaliśmy na mszy św. odprawionej przez Kapelana naszej wyprawy Ks. St. Wojcieszaka. Podróż naszą kończyliśmy w czasie potężnej burzy w Wenecji. Do Limanowej przybyliśmy następnego dnia przed południem.

Dziękujemy opiekunom, którzy dbali o bezpieczeństwo chłopców oraz akompaniatorkom: Edycie Lachor-Mitkowskiej i Joannie Jaworz-Dutce.

Projekt „XLII MIĘDZYNARODOWY KONGRES CHÓRALNY PUERI CANTORES W BARCELONIE”  zrealizowaliśmy przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego oraz Fundacji PZU.

Wsparcia udzielili nam również: Państwo E i A Zegarscy, Parafia MBB w Limanowej, Państwo Sukiennikowie TIK-TAK s.c., PHU Salon Meblowy Top-Cezar, FPHU „JONIEC”,  Pani Krystyna Anna Dutka, Parafia MBB w Limanowej oraz wszyscy, którzy obdarzyli nas 1% podatku.